poniedziałek, 30 maja 2016

Uwierz a zrozumiesz




Nie staraj się zrozumieć abyś uwierzył;
lecz staraj się uwierzyć, to zrozumiesz.
/św. Augustyn/





W Polsce, jak i w wielu innych krajach, uroczystość Bożego Ciała obchodzi się w czwartek po niedzieli Trójcy Świętej. Z kolei w Zambii ta uroczystość nie jest świętem obowiązującym, nie przypada wówczas dzień wolny od pracy. Stąd Boże Ciało jest przenoszone na kolejną- najbliższą niedzielę.

29 maja w kościele katolickim w Zambii odbyły się procesje eucharystyczne.
W tym dniu świętowałam z mieszkańcami parafii St Mary's w Kabwe.
O 10. 30 rozpoczęła się Msza św. w języku chibemba, a po niej procesja po placu wokół świątyni. Trzygodzinne nabożeństwo było wypełnione radością, tańcami i śpiewem. Grupa dziewczyn, ubranych w złociste sukieneczki, sypała kwiatki przed Jezusem obecnym w Najświętszym Sakramencie.

Było dosyć skromnie i prosto- jeden ołtarz, jeden bukiet kwiatów- przenoszone w trzy wyznaczone miejsca. Przy każdej stacji ksiądz czytał Ewangelię, a przedstawiciele wspólnot, recytowali przygotowane modlitwy wiernych. Zakończenie miało miejsce w kościele. Po błogosławieństwie, nastąpiło szaleństwo uwielbieniowo-taneczne w świątyni. Było pięknie! ;-)


Przed rozpoczęciem Eucharystii- procesja wejścia
Sypanie kwiatów
Procesja eucharystyczna- przenośny ołtarz
To jest chleb, który z nieba zstąpił. /J 6,58/
Jeżeli nie będziecie jedli Ciała Syna Człowieczego ani pili Krwi Jego, 
nie będziecie mieli życia w sobie. /J 6, 53/
Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne,
a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym. /J 6, 54/
Jezus wziął chleb i odmówiwszy błogosławieństwo, połamał i dał uczniom, mówiąc: Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało moje. Następnie wziął kielich i odmówiwszy dziękczynienie, dał im, mówiąc: Pijcie z niego wszyscy, bo to jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów. /Mt 26,26-28/
To jest Ciało moje za was wydane. To czyńcie na Moją pamiątkę. /1 Kor 11,24/
Ja jestem chlebem życia. Kto do Mnie przychodzi, nie będzie łaknął,
a kto we Mnie wierzy, nigdy pragnąć nie będzie. /J 6,35/
A Słowo Ciałem się stało i zamieszkało między nami /J 1,14/

Naucz się dziwić

Naucz się dziwić w kościele,
że Hostia Najświętsza tak mała,
że w dłonie by ją schowała
najniższa dziewczynka w bieli,

a rzesza przed nią upada,
rozpłacze się, spowiada-

że chłopcy z językami czarnymi od jagód-
na złość babciom wlatują półnago-
w kościoła drzwiach uchylonych
milkną jak gawrony,
bo ich kościół zadziwia powagą

I pomyśl- jakie to dziwne,
że Bóg miał lata dziecinne,
matkę, osiołka, Betlejem

Tyle tajemnic, dogmatów,
Judaszów, męczennic, kwiatów
i nowe wciąż nawrócenia

Że można nie mówiąc pacierzy
po prostu w Niego uwierzyć
z tego wielkiego zdziwienia
                                                                                       
                                                            /ks. Jan Twardowski/ 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz