sobota, 30 kwietnia 2016

Odpocznijcie nieco

Czas na odpoczynek!
Korzystając z trwających w Zambii wakacji,
wybrałyśmy się na wyprawę do Tanzanii.

Sześć Polek (wolontariuszek salezjańskich) i jedna wolontariuszka z Czech. W tym składzie,
12 kwietnia, rozpoczęłyśmy wspólną wyprawę. Dojechałyśmy do Kapiri Mposhi, skąd ruszyłyśmy pociągiem do Dar es Salaam. Już na początku przyszło pierwsze zaskoczenie- pociąg linni TAZAR odjechał o czasie! Z niedowierzaniem patrzyłam na zegarek, dziwiłam się, czy dalej jestem w Afryce. Zdziwił mnie także porządek, jaki zastałam w przedziałach- było czysto, schludnie, każde łóżko wyposażone w koc, poduszkę i prześcieradło. Jak się potem okazało, trafiłyśmy na nowe pociągi, które dopiero od kilku miesięcy są w użyciu. Nasza podróż trwała prawie sześćdziesiąt godzin. Pierwszy raz w życiu spędziłam tak wiele godzin w pociągu. Mimo, że podróż nie należała do komfortowych, to i tak było warto ze względu na niską cenę oraz piękne widoki. Trasa pociągu wiodła przez Park Narodowy Mikumi w Tanzanii.
Dzięki temu z okna pociągu zobaczyłyśmy kilka gatunków zwierząt, m.in. żyrafy i zebry.

Gotowe na wyprawę, czekamy na pociąg-
stacja kolejowa
w Kapiri Mposhi

Podróż pociągiem przez Zambię i Tanzanię
Z Dar es Salaam popłynęłyśmy promem na Zanzibar. Na początku pobytu, częste opady deszczu, nie zachęcały do jakichkolwiek aktywności. Szybko nastąpiła zmiana pogody i słońce nas nie opuszczało, a w powietrzu czuć było dużą wilgotność.
Przeprawa promem z Dar es Salaam na Zanzibar
Na Zanzibarze zwiedziłyśmy Stone Town, czyli kamienne miasto. Wąskie i kręte uliczki charakteryzują tą część miasta. Malownicze uliczki tworzą ciekawe labirynty, z których nie tak łatwo się wydostać. Najlepiej poruszać się pieszo, rowerem lub na skuterze.
Każda z uliczek bogata jest w sklepiki i kolorowe stragany.
Poza tym miałam wrażenie, że to miasto kotów- pojawiały się wszędzie, na każdej uliczce, ulicy, na plaży.

W Stone Town zobaczyłyśmy, m.in.: targ Darajani, na którym sprzedawane są świeże owoce, mięso, ryby, przyprawy; katedrę św. Józefa ( w której, na Mszę niedzielną czekałyśmy prawie dwie godziny ;-));  stary fort; nocny targ z jedzeniem przy ogrodach Forodhani. Częste spacery pozwoliły na spokojniejsze poznanie tego miasta, obserwację ludzi i ich codzienność.
Wśród przechodniów często mijałam panów w długich białych strojach lub panie ubrane na czarno, z zasłoniętą twarzą, gdzie widoczne były tylko oczy.
Na tej tropikalnej wyspie doświadczyłam przenikania się czterech kultur- arabskiej, afrykańskiej, hinduskiej oraz europejskiej. Widziałam liczne zabytki w arabskim stylu,
np. ozdobne drewniane drzwi z motywami rzeźbiarskimi.

W Stone Town jest mnóstwo sklepików z pamiątkami
oraz ręcznie wykonanymi przez rzemieślników przedmiotami
Spacer po starym mieście
Spacer po plaży
Zanzibar słynie z uprawy wszystkich przypraw świata, stąd w planie naszego pobytu uwzględniłyśmy także Spice tour. Odbyłyśmy wycieczkę na plantacje przypraw. Zobaczyłyśmy drzewa cynamonowe, goździkowe, kępy trawy cytrynowej, pnącze wanilii, palmy bananowców oraz wiele innych drzew, krzewów, liści, korzeni przypraw, które do tej pory wykorzystywane są w kuchni i medycynie.
Na tej pachnącej wyspie spotkałam się z uprzejmością wśród tutejszej ludności, a także dużym zainteresowaniem ( biały człowiek w Afryce jest niebywałą atrakcją turystyczną).

Wyprawa na plantację przypraw
Dzięki dodaniu świeżych i odpowiednich przypraw,
lokalne dania mają specyficzny smak i zapach- wyśmienite!
Po pobycie w Stone Town, ruszyłyśmy na północną część wyspy, do Nungwi. Tam urzekły mnie wschody i zachody Słońca nad Oceanem Indyjskim oraz szmaragdowo- błękitny kolor wody
w oceanie. W tej rybackiej wiosce spędziłyśmy kilka dni. Cieszyłyśmy się słońcem, oceanem
i spacerami po białych pisakach plaż.

Wschód słońca nad oceanem
Kąpiel w oceanie- ciepła i bardzo słona woda
Na plaży w Nungwi
Nasza szóstka z MWDB- oglądamy piękne
zachody słońca nad oceanem
W podróż powrotną ruszyłyśmy promem do Dar es Salaam, a kolejno pociągiem do Zambii.
To był niezwykły czas wakacji. Czas potrzebnego odpoczynku po kilkumiesięcznej pracy.
 Czas pobycia razem, wymiany doświadczeń i spostrzeżeń oraz czas uczenia się dystansu.